Cargotecin tammi-maaliskuun 2014 osavuosikatsaus: liikevoitto parani tehostamistoimenpiteiden myötä sekä Kalmarissa että Hiabissa

CARGOTEC OYJ, OSAVUOSIKATSAUS, 29.4.2014 KLO 12.00

Tammi-maaliskuu 2014 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 9 prosenttia ja olivat 863 (791) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta katsauskauden lopussa oli 2 111 (31.12.2013: 1 980) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 11 prosenttia 751 (679) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 24,6 (15,0) miljoonaa euroa eli 3,3 (2,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 23,8 (13,1) miljoonaa euroa eli 3,2 (1,9) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 32,5 (21,2) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 12,9 (6,4) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,20 (0,10) euroa.

Vuoden 2014 näkymät ennallaan
Cargotecin vuoden 2014 liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuodesta 2013 ja liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja vuonna 2014 paranevan vuodesta 2013.

Cargotecin avainluvut

MEUR Q1/14 Q1/13 Muutos 2013
Saadut tilaukset 863 791 9 % 3 307
Tilauskanta kauden lopussa 2 111 2 203 -4 % 1 980
Liikevaihto 751 679 11 % 3 181
Liikevoitto* 24,6 15,0 65 % 126,5
Liikevoitto, %* 3,3 2,2 4,0
Liikevoitto 23,8 13,1 81 % 92,5
Liikevoitto, % 3,2 1,9 2,9
Voitto ennen veroja 18,3 10,8 78,7
Liiketoiminnan rahavirta 32,5 21,2 180,9
Katsauskauden tulos 12,9 6,4 55,4
Osakekohtainen tulos, EUR 0,20 0,10 0,89
Nettovelka kauden lopussa 824 506 578
Nettovelkaantumisaste, % 68,1 42,0 46,7
Henkilöstö kauden lopussa 10 883 10 015 10 610

*ilman uudelleenjärjestelykuluja

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:
Markkina-aktiviteetti oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä hyvällä tasolla ja etenkin MacGregorin tilauskertymä jatkui hyvänä.

On ilahduttavaa nähdä, että sekä Kalmarissa että Hiabissa käynnissä olevan 40 miljoonan euron tulosparannusohjelman vaikutukset alkavat näkyä. Hiabin ensimmäisen vuosineljänneksen kannattavuus oli paras useampaan vuoteen. Myös Kalmarissa tulosparannus jatkui, mutta olemme pettyneitä kustannusylityksiin eräässä vuonna 2012 myydyssä satamanosturiprojektissa.

MacGregorin liikevoitto oli heikko kauppalaivojen alhaisen toimitusvolyymin ja offshore-liiketoiminnan suhteellisen kasvun sekä yritysostoihin liittyvien kulujen seurauksena. Uskomme kuitenkin MacGregorin kannattavuuden parantuvan tulevien vuosineljännesten aikana.

Työmme kannattavuutemme parantamiseksi jatkuu ja odotan sen vaikuttavan positiivisesti kuluvana vuonna.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään samanaikaisesti kansainvälisen puhelinkonferenssin kanssa julkaisupäivänä klo 13.30 Cargotecin pääkonttorissa osoitteessa Porkkalankatu 5, Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin esittelevät toimitusjohtaja Mika Vehviläinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Eeva Sipilä. Esityskalvot ovat saatavilla osoitteessa www.cargotec.fi klo 13.30 mennessä.

Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla noin kymmenen minuuttia ennen konferenssin alkua numeroon 09 2313 9201, tunnus Cargotec/943043. Konferenssin aikana voi esittää kysymyksiä.

Tilaisuutta voi myös seurata osoitteessa www.cargotec.fi. Tilaisuuden tallenne on Cargotecin verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Puhelinkonferenssin nauhoite on kuunneltavissa kahden päivän ajan 1.5.2014 asti numerossa +44 20 7031 4064, tunnus 943043.

Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 020 777 4104
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec muokkaa lastinkäsittelytoimialaa asiakkaidensa ja osakkeenomistajiensa eduksi. Cargotecin liiketoiminta-alueet MacGregor, Kalmar ja Hiab tunnetaan johtavista lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisuistaan ympäri maailman. Niiden maailmanlaajuiset verkostot toimivat lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Cargotecin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsingissä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi