Cargotecin Kalmarille merkittävä automaation jatkotilaus DP World London Gatewayn konttisatamaan

CARGOTEC OYJ, PÖRSSITIEDOTE, 9. MAALISKUUTA 2015 KLO 14

Cargoteciin kuuluva Kalmar on saanut DP World London Gateway -konttisatamalta merkittävän jatkotilauksen 20 automaattisen konttinosturin toimittamisesta. Satama on laajentamassa toimintaansa investoimalla kolmanteen laituriin. Ensimmäiset kaksi laituria on jo otettu käyttöön.

Vuosina 2013-2014 Kalmar toimitti DP World London Gatewayhin 40 automaattista konttinosturia, 28 kuljetuslukkia ja kaksi konttikurottajaa, jotka ovat käytössä sataman ykkös- ja kakkoslaitureilla. Cargoteciin kuuluva Navis on toimittanut terminaalin toiminnanohjausjärjestelmän. Tämä oli Kalmarille ja Navikselle ensimmäinen yhteisprojekti, jossa toimitettiin sekä ohjelmisto että automaattiset kontinkäsittelylaitteet.

Kalmarin johtaja Olli Isotalo: "Olemme ylpeitä tästä merkittävästä tilauksesta, joka on osoitus Kalmarin ja DP World London Gatewayn vahvasta kumppanuudesta. Olemme yhdessä menestyksekkäästi rakentaneet yhden maailman edistyksellisimmistä automatisoiduista satamaterminaaleista. Kalmar on sitoutunut tekemään DP Word London Gatewaystä maailman tehokkaimman sataman."

DP World London Gatewayn toimitusjohtaja Simon Moore: "Julkistimme hiljattain kolmoslaiturihankkeen, jolla vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin, ja katsomme tulevaisuuteen luottavaisin mielin. Kumppaninamme Kalmar on vaikuttanut satamahankkeemme onnistumiseen. DP London Gateway on ollut tehokkuudeltaan jatkuvasti alan kärkeä sekä kuorma-autojen käsittelyn, konttialusten tuottavuuden että luotettavuuden kannalta. Satamamme on pysynyt auki myös huonoissa sääolosuhteissa. Olemme vakuuttuneita siitä, että Kalmar pystyy tarjoamaan meille tarvittavan tuen myös jatkossa, kun jatkamme tämän maailmanluokan konttisataman laajentamista."

Kalmarin jatkotoimitukseen sisältyy 10 automaattista konttinosturimoduulia, joista jokaiseen kuuluu kaksi nosturia. Konttikentän maaliikennetoiminnoissa on käytössä Kalmarin täysin automatisoitu konttien lastaus- ja purkutoiminto kuorma-autojen ja kasettilavojen käsittelyyn. Kalmarilla on ollut keskeinen rooli myös Kalmar-terminaalilogistiikkajärjestelmän ja Navis-toiminnanohjausjärjestelmän integroinnissa.

DP Word London Gatewayn kolmoslaituri on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2016 loppupuolella.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Olli Isotalo, johtaja, Kalmar, puh. 020 777 4111

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Lisätietoja sijoittajille:

Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec muokkaa lastinkäsittelytoimialaa asiakkaidensa ja osakkeenomistajiensa eduksi. Cargotecin liiketoiminta-alueet MacGregor, Kalmar ja Hiab tunnetaan johtavista lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisuistaan ympäri maailman. Niiden maailmanlaajuiset verkostot toimivat lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Cargotecin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi