Cargotecin tammi-kesäkuun 2015 osavuosikatsaus: kannattavuus parani selvästi, MacGregorissa haastava markkinatilanne

CARGOTEC OYJ, OSAVUOSIKATSAUS, 21.7.2015 KLO 8.30

Huhti-kesäkuu 2015 lyhyesti
  • Saadut tilaukset alenivat 11 prosenttia ja olivat 887 (993) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta kasvoi 6 prosenttia vuoden 2014 lopusta ja katsauskauden lopussa se oli 2 342 (31.12.2014: 2 200) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 16 prosenttia 936 (804) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 58,0 (4,7) miljoonaa euroa eli 6,2 (0,6) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 54,9 (-6,0) miljoonaa euroa eli 5,9 (-0,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 101,3 (24,4) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 27,4 (-9,3) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,43 (-0,15) euroa.
Tammi-kesäkuu 2015 lyhyesti
  • Saadut tilaukset alenivat 2 prosenttia ja olivat 1 826 (1 856) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 17 prosenttia 1 825 (1 555) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 110,3 (29,3) miljoonaa euroa eli 6,0 (1,9) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 106,2 (17,8) miljoonaa euroa eli 5,8 (1,1) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 152,8 (56,9) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 63,9 (3,6) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,99 (0,05) euroa.
Vuoden 2015 näkymät ennallaan

Cargotecin vuoden 2015 liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuodesta 2014 ja liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja vuonna 2015 paranevan vuodesta 2014.

Cargotecin avainluvut
MEUR 4-6/2015 4-6/2014 Muutos 1-6/2015 1-6/2014 Muutos 2014
Saadut tilaukset 887 993 -11 % 1 826 1 856 -2 % 3 599
Tilauskanta kauden lopussa 2 342 2 285 2 % 2 342 2 285 2 % 2 200
Liikevaihto 936 804 16 % 1 825 1 555 17 % 3 358
Liikevoitto* 58,0 4,7 1138 % 110,3 29,3 276 % 149,3
Liikevoitto, %* 6,2 0,6   6,0 1,9   4,4
Liikevoitto 54,9 -6,0 N/A 106,2 17,8 496 % 126,6
Liikevoitto, % 5,9 -0,7   5,8 1,1   3,8
Voitto ennen veroja 46,3 -12,9   93,8 5,4   98,2
Liiketoiminnan rahavirta 101,3 24,4   152,8 56,9   204,3
Katsauskauden tulos 27,4 -9,3   63,9 3,6   72,0
Osakekohtainen tulos, EUR 0,43 -0,15   0,99 0,05   1,11
Nettovelka kauden lopussa 735 847   735 847   719
Nettovelkaantumisaste, % 56,9 71,9   56,9 71,9   59,2
Henkilöstö kauden lopussa 10 730 10 879   10 730 10 879   10 703

*ilman uudelleenjärjestelykuluja

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:

Markkina-aktiviteetti ja tilaukset olivat toisella vuosineljänneksellä hyvät Kalmarissa ja Hiabissa, mutta haastavan laivamarkkinan seurauksena MacGregorin tilaukset jäivät alhaisiksi. Liikevaihtomme kehittyi vuosineljänneksellä hyvin. Hiabin ja Kalmarin liikevaihtomarginaalien kehitys usean vuosineljänneksen aikana osoittaa, että tulosparannustoimenpiteet ovat tuottaneet kestävää tulosta. MacGregorissa emme voi olla tyytyväisiä tulostasoon. Tehostamis- ja säästöohjelmat etenevät suunnitellusti, ja jatkamme määrätietoista työtämme MacGregorin kannattavuuden turvaamiseksi.

Olen erittäin tyytyväinen voidessani todeta, että Kalmar ja Hiab ovat saaneet päätökseen etuajassa vuonna 2013 aloittamansa tulosparannusohjelmat. Liiketoiminta-alueiden tehokkuuden parantamista jatketaan edelleen, mutta painopiste siirtyy enemmän kannattavaan kasvuun. Olemme määrätietoisesti panostaneet tuotekehitykseen ja kehittäneet tarjoomaamme. Olen vakuuttunut, että voimme tuottaa asiakkaillemme merkittävää lisäarvoa heidän lastinkäsittelytarpeissaan. Lisäksi jatkamme kaikilla liiketoiminta-alueilla huoltoliiketoiminnan kehittämistä.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään samanaikaisesti kansainvälisen puhelinkonferenssin kanssa julkaisupäivänä klo 10.00 Cargotecin pääkonttorissa osoitteessa Porkkalankatu 5, Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin esittelevät toimitusjohtaja Mika Vehviläinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Eeva Sipilä. Esityskalvot ovat saatavilla osoitteessa www.cargotec.fi klo 10.00 mennessä.

Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 2313 9201, tunnus Cargotec/953925. Konferenssin aikana voi esittää kysymyksiä.

Tilaisuutta voi myös seurata osoitteessa www.cargotec.fi. Tilaisuuden tallenne on Cargotecin verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Puhelinkonferenssin nauhoite on kuunneltavissa kahden päivän ajan 23.7.2015 asti numerossa 09 2314 4681, tunnus 953925.

Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 020 777 4104
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec muokkaa lastinkäsittelytoimialaa asiakkaidensa ja osakkeenomistajiensa eduksi. Cargotecin liiketoiminta-alueet MacGregor, Kalmar ja Hiab tunnetaan johtavista lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisuistaan ympäri maailman. Niiden maailmanlaajuiset verkostot toimivat lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Cargotecin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi