Cargotecin tammi-syyskuun 2015 osavuosikatsaus: Kalmarin ja Hiabin tilaukset ja kannattavuus kehittyivät myönteisesti, MacGregorin haastava markkinatilanne jatkui

CARGOTEC OYJ, OSAVUOSIKATSAUS, 21.10.2015 KLO 12

Heinä-syyskuu 2015 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 9 prosenttia ja olivat 907 (829) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta kasvoi yhden prosentin vuoden 2014 lopusta ja katsauskauden lopussa se oli 2 233 (31.12.2014: 2 200) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 10 prosenttia 928 (840) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 68,3 (48,4) miljoonaa euroa eli 7,4 (5,8) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 61,9 (45,8) miljoonaa euroa eli 6,7 (5,4) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 74,5 (63,4) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 43,6 (27,8) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 0,67 (0,43) euroa.

Tammi-syyskuu 2015 lyhyesti

• Saadut tilaukset kasvoivat 2 prosenttia ja olivat 2 733 (2 685) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto kasvoi 15 prosenttia 2 753 (2 395) miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto ilman uudelleenjärjestelykuluja oli 178,6 (77,8) miljoonaa euroa eli 6,5 (3,2) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liikevoitto oli 168,1 (63,6) miljoonaa euroa eli 6,1 (2,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan rahavirta ennen rahoituseriä ja veroja oli 227,3 (120,3) miljoonaa euroa.
  • Katsauskauden tulos oli 107,4 (31,4) miljoonaa euroa.
  • Osakekohtainen tulos oli 1,67 (0,48) euroa.

Vuoden 2015 näkymät ennallaan
Cargotecin vuoden 2015 liikevaihdon arvioidaan kasvavan vuodesta 2014 ja liikevoiton ilman uudelleenjärjestelykuluja vuonna 2015 paranevan vuodesta 2014.

Cargotecin avainluvut

MEUR 7-9/2015 7-9/2014 Muutos 1-9/2015 1-9/2014 Muutos 2014
Saadut tilaukset 907 829 9 % 2 733 2 685 2 % 3 599
Tilauskanta kauden lopussa 2 233 2 327 -4 % 2 233 2 327 -4 % 2 200
Liikevaihto 928 840 10 % 2 753 2 395 15 % 3 358
Liikevoitto* 68,3 48,4 41 % 178,6 77,8 130 % 149,3
Liikevoitto, %* 7,4 5,8   6,5 3,2   4,4
Liikevoitto 61,9 45,8 35 % 168,1 63,6 164 % 126,6
Liikevoitto, % 6,7 5,4   6,1 2,7   3,8
Voitto ennen veroja 55,4 39,3   149,2 44,7   98,2
Liiketoiminnan rahavirta 74,5 63,4   227,3 120,3   204,3
Katsauskauden tulos 43,6 27,8   107,4 31,4   72,0
Osakekohtainen tulos, EUR 0,67 0,43   1,67 0,48   1,11
Nettovelka kauden lopussa 678 835   678 835   719
Nettovelkaantumisaste, % 52,5 68,3   52,5 68,3   59,2
Henkilöstö kauden lopussa 10 876 10 829   10 876 10 829   10 703

*ilman uudelleenjärjestelykuluja

Cargotecin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen:
Markkina-aktiviteetti jatkui kolmannella vuosineljänneksellä hyvänä kontinkäsittely- ja kuorma-autojen lastinkäsittelyratkaisujen osalta. Panostuksemme uusiin tuotteisiin ja toimintamme kehittämiseen näkyivät vuosineljänneksellä saamissamme useissa merkittävissä tilauksissa. Kysyntä sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa oli vahva. MacGregorissa haastava markkinatilanne niin kauppalaivoissa kuin offshoressa jatkui, mikä näkyi alhaisena tilausten määränä. Kokonaisuudessaan tilausten ja liikevaihdon kehitys oli vuosineljänneksellä suotuisaa. Kannattavuus parani edelleen Kalmarissa ja Hiabissa. MacGregorissa ilmoitimme vuosineljänneksen aikana jo käynnissä olevien ohjelmien lisäksi uusista sopeutustoimenpiteistä kannattavuuden parantamiseksi.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään samanaikaisesti kansainvälisen puhelinkonferenssin kanssa julkaisupäivänä klo 14.00 Cargotecin pääkonttorissa osoitteessa Porkkalankatu 5, Helsinki. Tilaisuus on englanninkielinen. Raportin esittelevät toimitusjohtaja Mika Vehviläinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Eeva Sipilä. Esityskalvot ovat saatavilla osoitteessa www.cargotec.fi klo 14.00 mennessä.

Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 2310 1618, tunnus Cargotec/8025749. Konferenssin aikana voi esittää kysymyksiä.

Tilaisuutta voi myös seurata osoitteessa www.cargotec.fi. Tilaisuuden tallenne on Cargotecin verkkosivuilla myöhemmin samana päivänä.

Puhelinkonferenssin nauhoite on kuunneltavissa kahden päivän ajan 23.10.2015 asti numerossa 09 2310 1650, tunnus 8025749.

Eeva Sipilä, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 020 777 4104
Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 020 777 4084

Cargotec muokkaa lastinkäsittelytoimialaa asiakkaidensa ja osakkeenomistajiensa eduksi. Cargotecin liiketoiminta-alueet MacGregor, Kalmar ja Hiab tunnetaan johtavista lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisuistaan ympäri maailman. Niiden maailmanlaajuiset verkostot toimivat lähellä asiakkaita, ja kattavat huoltopalvelut takaavat jatkuvan, luotettavan ja ympäristöystävällisen toiminnan asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Cargotecin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 3,4 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi