Kalmar toimittaa integroidun automaatiojärjestelmän Melbournen uuteen automatisoituun konttiterminaaliin

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 20. TAMMIKUUTA 2015 KLO 15 (EET)

Cargoteciin kuuluva Kalmar on tehnyt sopimuksen integroidun automaatiojärjestelmän toimittamisesta Victoria International Container Terminal Ltd:n (VICT) uuteen terminaaliin, joka sijaitsee Australian Melbournessa. Sopimuksen mukaan Kalmar vastaa automaattisten konttikenttänosturien (ASC) ja automatisoitujen kuljetuslukkien ohjausjärjestelmien ja terminaalin logistiikkajärjestelmien (TLS) toimittamisesta sekä toiminnanohjausjärjestelmän (TOS) integroinnista. Uuden automaatiosopimuksen arvo on noin 15 miljoonaa euroa ja se on kirjattu Cargotecin vuoden 2014 viimeiselle vuosineljännekselle.

Sopimus on jatkoa syyskuussa 2014 tehdylle 12 ASC-nosturin ja 11 automaattisen kuljetuslukin tilaukselle. Lisäksi terminaalin toiminnanohjausjärjestelmän toimittaa Cargoteciin kuuluva Navis.

Kalmarin TLS-järjestelmä on joustava, laitteistosta riippumaton automaatioalusta, jonka kanssa voidaan käyttää erilaisia laitetyyppejä. VICT:n uudessa Webb Dock -terminaalissa järjestelmällä integroidaan Kalmarin ASC:t ja automatisoidut kuljetuslukit, kulunvalvonta, satamanosturien käyttöliittymät sekä turvallisuus- ja vianvalvontajärjestelmät. Projektiin kuuluu simulointia ja komponenttien testausta laitteiden kanssa Kalmarin teknologia- ja osaamiskeskuksessa Tampereella.

Kalmarin logistiikkajärjestelmä on valmiiksi integroitu Navis N4 -toiminnanohjausjärjestelmään, joka suorittaa automatisoituja prosesseja terminaalin konttikentällä. Konttikentän maaliikennetoiminnoissa otetaan käyttöön Kalmarin automatisoitu konttien lastaus- ja purkutoiminto kuorma-autojen käsittelyyn.

ICTSI:n Aasian-Tyynenmeren alueen toimintojen johtaja Christian R. Gonzalez: "Olimme jo valinneet Kalmarin automatisoitujen laitteiden toimittajaksi Melbournen uuteen terminaaliin, joten luonnollinen askel oli laajentaa yhteistyötä automatisoituihin järjestelmiin ja integrointipalveluihin. Näin pystymme hyödyntämään Kalmarin asiantuntemusta ja kokemusta vastaavista automatisointiprojekteista ympäri maailman. Samalla saamme käyttöön integroidun ratkaisun, johon sisältyy logistiikkajärjestelmä Kalmarilta ja terminaalin toiminnanohjausjärjestelmä Navikselta. Uskomme, että päätöksemme käyttää avainkumppania laitteiden ja ohjelmistopalveluiden toimittajana auttaa meitä parantamaan toimintamme tehokkuutta tulevaisuudessa."

Kalmarin johtaja Olli Isotalo: "Uusin VICT:n kanssa solmittu sopimus on tärkeä merkkipaalu Kalmarille. Uskomme, että mahdollisuus integroida ja yhdistää useita komponentteja yhdeksi saumattomaksi prosessiksi antaa todellista arvoa asiakkaalle. Järjestelmäintegroijana tarjoamme asiakkaallemme ratkaisun aina toiminnanohjausjärjestelmästä, terminaalin logistiikkajärjestelmän automatisoinnista, ohjelmistoista, palveluista ja konsultoinnista automatisoidun terminaalin yhdistäviin integrointipalveluihin saakka. Tärkeä osa projektia on emulointiohjelmisto, jonka avulla asiakas pystyy testaamaan järjestelmäänsä ennen varsinaista laitteiden toimitusta."

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Olli Isotalo, johtaja, Kalmar, puh. +358 204 777 4111

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. +358 20 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Lisätietoja sijoittajille:

Paula Liimatta, sijoittajasuhdejohtaja, puh. +358 20 777 4084

Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla.

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2013 oli 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi