Kalmar päättää yhteistoimintaneuvottelut ja muuttaa toimintamallia Tampereella

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 16.3.2016 KLO 12.00

Cargoteciin kuuluva Kalmar on saanut päätökseen toimintojen uudelleenjärjestelyn ja niihin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut Automation and Projects -divisioonan henkilöstön kanssa Tampereella. Neuvottelujen tuloksena Kalmar on päättänyt laajentaa yhteistyötään Rainbow Cargotec Industries (RCI) -yhteisyrityksen kanssa Kiinassa ja hyödyntää jatkossa mobiilipukkinosturien (RTG) menestyksekästä liiketoimintamallia myös automaattisissa konttinostureissa (ASC). Muutoksen seurauksena Tampereen yksikössä vähennetään 10 henkilöä. Lisäksi 13 henkilöä siirtyy Tampereella sijaitsevaan RCI:n osaamistiimiin.

Uusi organisaatio tulee voimaan 1.4.2016. Kalmar vastaa jatkossa automaatio- ja ohjelmistokehityksestä, myynnistä, markkinoinnista ja asiakasrajapinnasta sekä megaprojektien toteutuksesta, kun taas RCI huolehtii automaattisista konttinostureista.

"Uuden järjestelyn myötä voimme parantaa kilpailukykyämme kansainvälisillä markkinoilla. Yhdessä RCI:n kanssa toimitamme automaattisia konttinosturiprojekteja sovitussa aikataulussa, budjetissa, vastaten Kalmarin laatustandardeja sekä täyttäen kaikki asiakasvaatimukset. Tampereella keskitymme automaatio- ja ohjelmistotarjoomamme kehittämiseen ja digitalisaation edistämiseen", sanoo Antti Kaunonen, Kalmarin Automation and Projects -divisioonasta vastaava johtaja.

Kalmar työllistää noin 300 henkilöä Tampereella. Kalmarin Tampereen teknologia- ja osaamiskeskuksessa on alan suurin satama-automaatiojärjestelmien testikenttä ja maailmanluokan tilat ja laboratoriot prototyyppien valmistusta, simulointia, testausta, seurantaa ja optimointia varten.

Lisätietoja tiedotusvälineille

Antti Kaunonen, johtaja, Automation and Projects -divisioona, Kalmar, puh 040 062 1701 antti.kaunonen@kalmarglobal.com

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,7 miljardia euroa, ja konserni työllistää noin 11 000 henkilöä. Cargotecin B-sarjan osake on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä kaupankäyntitunnuksella CGCBV. www.cargotec.fi