Kalmar saattaa päätökseen yhteistoimintaneuvottelut Lidhultissa, Ruotsissa

CARGOTEC OYJ, PÖRSSITIEDOTE, 7. HEINÄKUUTA 2016 KLO 11

Cargoteciin kuuluva Kalmar on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut Lidhultissa, Ruotsissa. Neuvottelujen tuloksena Kalmar on päättänyt siirtää haarukkatrukkien kokoonpanon Ruotsista Puolaan. Samanaikaisesti Kalmar investoi uusiin toimitiloihin, jonka myötä Kalmarin Etelä-Ruotsin toiminnot muuttuvat liiketoiminta-, innovaatio- ja teknologiakeskukseksi. Muutoksen seurauksena Lidhultissa vähennetään 160 henkilöä ja toiminnot lakkautetaan vähitellen.

Toimenpiteiden tarkoituksena on parantaa Kalmarin toiminnan tehokkuutta ja varmistaa pitkän aikavälin kilpailukyky kansainvälisillä markkinoilla. Haarukkatrukkien tuotannon siirto Kalmarin tuotantolaitokseen Stargardiin, Puolaan alkaa vuoden 2016 viimeisellä vuosineljänneksellä. Siirto on tarkoitus saada päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.

Tuotannon siirtoon liittyvien uudelleenjärjestelykulujen arvioidaan olevan noin 18 miljoonaa euroa, joista noin 16 miljoonaa euroa kirjataan Cargotecin vuoden 2016 tulokseen ja noin 2 miljoonaa vuoden 2017 tulokseen. Uudelleenjärjestelykuluista noin 13 miljoonaa euroa on kassavaikutteista. Toimenpiteistä saatava hyöty on vuositasolla noin 13 miljoonaa euroa vuodesta 2018 alkaen.

"Päätökset ovat vaikeita henkilöstöllemme Lidhultissa. Näitä toimenpiteitä kuitenkin tarvitaan, jotta säilytämme johtavan asemamme kansainvälisillä markkinoilla. Muutoksen myötä saamme synergiaetuja ja tuotannostamme tulee kustannustasoltaan kilpailukykyisempi. Tämä mahdollistaa sen, että voimme panostaa teknologisen osaamisemme kehittämiseen digitaalisessa liiketoiminnassa", sanoo Dan Pettersson, johtaja, Mobile Equipment -divisioona, Kalmar.

"Kalmarin tuleva liiketoiminta-, innovaatio- ja teknologiakeskus luo uusia liiketoiminta- ja uramahdollisuuksia Etelä-Ruotsissa. Arvioimme, että keskus työllistää tulevaisuudessa noin 200 henkilöä. Puolassa laajennamme toimintaamme haarukkatrukkituotantoa varten, mikä luo noin 200 uutta työpaikkaa alueella", hän jatkaa.

Kalmarin Lidhultin ja Ljungbyn yksiköissä Ruotsissa työskentelee tällä hetkellä 350 työntekijää. Puolassa Kalmar työllistää noin 320 henkeä.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Dan Pettersson, johtaja, Mobile Equipment -divisioona, Kalmar, puh. +46 37 237 8062 dan.pettersson@kalmarglobal.com

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Lisätietoja sijoittajille:

Leena Lie, viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja, Cargotec Oyj, puh. 020 777 4084

Cargotec (Nasdaq Helsinki: CGCBV) on johtava lastin- ja kuormankäsittelyalan ratkaisujen toimittaja, jonka tavoite on olla älykkään lastinkäsittelyn markkinajohtaja. Cargotecin liiketoiminta-alueet Kalmar, Hiab ja MacGregor tarjoavat asiakkaille tuotteet ja huoltopalvelut, jotka takaavat jatkuvan, luotettavan ja vastuullisen toiminnan. Cargotecin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 3,7 miljardia euroa, ja konserni työllistää lähes 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi