Ota yhteyttä
Ota yhteyttä

Kalmar toimittaa automaatiovalmiin kontinkuljetusratkaisun APM Terminalsille Marokkoon

 
CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 17. HELMIKUUTA 2017 KLO 9
 
Cargoteciin kuuluva Kalmar on allekirjoittanut APM Terminalsin kanssa sopimuksen 30 automatisoitavissa olevan hybridikuljetuslukin ja niihin liittyvien palveluiden toimittamisesta Tangiersissa Marokossa sijaitsevaan MedPort-terminaaliin. Tilaus kirjattiin Cargotecin vuoden 2016 viimeiselle vuosineljännekselle, ja toimitusten arvioidaan toteutuvan vuoden 2018 loppuun mennessä. Kyseessä on Kalmarin suurin yksittäinen horisontaalisten kontinkuljetusratkaisujen tilaus.
 
Tangier-Med 2 on rakenteilla oleva uusi jälleenlaivausterminaali, jonka arvioidaan aukeavan vuonna 2019. Se palvelee merkittäviä laivausreittejä Euroopan, Afrikan ja Kauko-Idän liikenteessä ja vastaa tulevien vuosien ennakoituun kasvuun Afrikkaan suuntautuvassa rahtiliikenteessä. 
 
"Olemme iloisia siitä, että APM Terminals valitsi Kalmarin hybridikuljetuslukit merkittävään Välimerta palvelevaan laajennushankkeeseensa. Laitteemme toimitetaan pitkälle edistetyillä automaatiovalmiuksilla, ja teemme lukkien konfiguraatiot, testit ja esi-integraatiot niin, että ne voidaan tulevaisuudessa automatisoida nopeasti. Testaamme ratkaisua sekä etukäteen että paikan päällä asiakkaan satamassa", sanoo Tero Kokko, Kalmarin automaatio- ja projektiliiketoiminnasta vastaava johtaja.
 
Kalmarin ratkaisu auttaa satamaterminaalia pienentämään automatisointiin liittyviä riskejä sekä mahdollistaa automaattisten konttinosturien tuottavuuden maksimoinnin erottamalla konttikenttätoiminnot laiturialueen ja lastausalueen toiminnoista. 
 
Kalmarin hybridikuljetuslukki kuluttaa jopa 40 prosenttia vähemmän polttoainetta ja leikkaa vuosittaisia hiilidioksidipäästöjä yli 50 tonnia lukkia kohden perinteiseen diesel-sähkökäyttöiseen lukkiin verrattaessa.
 
APM Terminals toimii jo Tangiersissa Tangier-Med 1 -satamaterminaalissa, joka aloitti toimintansa heinäkuussa 2007, ja vuonna 2015 terminaali käsitteli 1,7 miljoonaa TEU:ta. Uuden terminaalin vuosikapasiteetiksi arvioidaan 5 miljoonaa TEU:ta.
 
Lisätietoja lehdistölle:
 
Tero Kokko, johtaja, Automaatio- ja projektiliiketoiminta, Kalmar
 
Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com
 
Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä terminaalien automatisoinnissa ja energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com 
 
Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) liikevaihto vuonna 2016 oli noin 3,5 miljardia euroa, ja konserni työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi