Kalmar ja Yara kehittävät maailman ensimmäisen täysin digitaalisen ja päästöttömän lastinkäsittelyjärjestelmän autonomiselle Yara Birkeland -konttilaivalle

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 24 TOUKOKUUTA 2018 KLO 9

Cargoteciin kuuluva Kalmar toimittaa Yaralle Norjan Porsgrunnissa sijaitsevaan laitokseen ainutlaatuiseen, täysin digitaaliseen lastinkäsittelyratkaisun, joka käsittää täysin automaattiset laitteet, ohjelmiston ja palvelut. Toteutus mahdollistaa Yara Birkeland -konttilaivan täysin autonomisen, kustannustehokkaan ja päästöttömän toiminnan. Tilaus on kirjattu Cargotecin 2018 toisen neljänneksen tilauskantaan ja toimituksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

"Sopimuksen myötä Yara Birkelandista ei tule vain maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen ja autonominen konttilaiva, siitä tulee myös maailman ensimmäinen täysin digitaalinen ja sähköinen toimitusketju, jossa kaikki toiminnot lastauksesta purkuun ja merikuljetukseen toteutetaan täysin autonomisesti ilman päästöjä. Kalmarilla on todistetusti toimivat laitteet ja ohjelmisto sekä kyky integroida ratkaisunsa meidän toimitusketjuumme," sanoo Tove Andersson, Yaran tuotantojohtaja.

Maailman johtava lannoitetuottaja Yara auttaa tuottamaan ruokaa yli 300 miljoonalle ihmiselle maailmanlaajuisesti. Viime vuonna yritys kertoi pyrkimyksestään rakentaa maailman ensimmäinen täysin autonominen, akkukäyttöinen konttialus yhteistyössä teknologiayritys Kongsbergin kanssa.

Yara Birkeland vähentää päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla vuosittain jopa 40,000 kuorma-automatkaa tiiviisti asutulla alueella Norjassa. Alus kuljettaa lannoitteita 31 merimailin matkan Yaran Porsgrunnin tehtaalta sisävesireittejä Larvikin ja Brevikin syvänmerensatamiin.

Kalmar toimittaa autonomisen lastaus- ja purkuratkaisun Yara Birkelandiin sekä kuljetusjärjestelmän lannoitetehtaalta laiturialueelle. Kalmarin ratkaisu koostuu automaattisesta kiskoilla liikkuvasta mobiilipukkinosturista (AutoRMG), kolmesta pikalatausteknologiaa hyödyntävästä Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukista, FastCharge-latausasemasta sekä niihin kuuluvista automaatio- ja turvallisuusratkaisuista. Ratkaisu otetaan käyttöön vaiheittain automaatiota lisäämällä. Lopputuloksena on täysin autonominen, päästötön sekaliikenneratkaisu teolliseen ympäristöön.

Kalmar tukee Yaraa myös kattavalla huoltosopimuksella. Kalmar Care -huoltosopimukseen kuuluvat konttilukkien kokonaishuolto varaosineen käyttöaikatakuulla sekä kiskoilla kulkevan automaattisen mobiilipukkinosturin ennakoiva huolto. Lisäksi Kalmarin asiantuntijat vastaavat koko ratkaisun toiminnan, automaation ja ohjelmiston tuesta.

"Olemme innolla kehittämässä tätä ainutlaatuista ja mullistavaa projektia Yaran kanssa. Pääsemme toteuttamaan ensimmäisen täysin automatisoidun kiskoilla liikkuvan mobiilipukkinosturin, jota käytetään aluksen lastaamiseen, purkamiseen ja konttien varastointiin. Lisäksi sähkökäyttöiset pikalatausteknologiaa hyödyntävät Kalmar FastCharge(TM) AutoStrad-konttilukit ajavat Porsgrunnin teollisuuspuistossa julkisilla teillä, joilla ajaa myös tavallisia kulkuneuvoja. Työskentelemme tiiviissä yhteistyössä paikallisten viranomaisten ja muiden kumppanien kanssa, jotta voimme varmistaa matkustajien ja kulkuneuvojen turvallisuuden kaikkina aikoina," sanoo Tero Kokko, johtaja, Automaatio- ja projektiliiketoiminta, Kalmar.

Lisätietoja medialle:

Tero Kokko, johtaja, automaatio- ja projektiliiketoiminta, Kalmar, puh. 020 777 5135, tero.kokko@kalmarglobal.com

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Bjørn Tore Orvik, talous- ja logistiikkapäällikkö, Yara, puh. +47 90 11 78 70, bjorn.tore.orvik@yara.com

Esben Tuman, mediasuhteet, Yara, puh. +47 90 50 84 00, esben.tuman@yara.com

Lisätietoja sijoittajille:

Pekka Rouhiainen, sijoittajasuhdepäällikkö, puh. +358 40 739 5897

Tietoa Kalmarista
Kalmar tarjoaa markkinoiden kattavimman valikoiman lastinkäsittelyratkaisuja ja -palveluja satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja raskaan teollisuuden käyttöön. Kalmar on edelläkävijä energiatehokkaassa konttien käsittelyssä. Joka neljäs kontti ympäri maailman siirretään Kalmar-ratkaisun avulla. Kalmarin laaja tuotevalikoima, maailmanlaajuinen palveluverkosto ja kyky integroida terminaalien eri prosessit saumattomasti toisiinsa tehostavat asiakkaan liiketoiminnan tuottavuutta kaikilla osa-alueilla. www.kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: CGCBV) liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.fi

Tietoa Yarasta
Yara tarjoaa viljelijöille, jakelijoille ja teollisuusasiakkaille asiantuntijapalveluita, tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla he voivat kasvattaa liiketoimintaansa kannattavasti ja vastuullisesti samalla luonnonvarat, kestävä ruoantuotanto ja ympäristö huomioon ottaen.

Lannoitus- ja viljelyratkaisujemme ansiosta maanviljelijät voivat kasvattaa tuottoaan ja parantaa tuotteidensa laatua vähentäen samalla ympäristövaikutuksia. Ympäristö- ja teollisuusratkaisumme parantavat ilmanlaatua ja vähentävät päästöjä, ne ovat avainasemassa monenlaisten tuotteiden valmistuksessa. Edistämme työssämme avointa työkulttuuria, mikä edesauttaa työntekijöidemme, urakoitsijoidemme sekä liikekumppaneidemme turvallisuutta ja hyvinvointia.

Yara perustettiin vuonna 1905 helpottamaan nälänhätää Euroopassa. Nykyään Yara on maailmanlaajuinen yhtiö, joka työllistää yli 15 000 henkilöä ja myy tuotteita yli 160 maahan. Vuonna 2017, Yaran liikevaihto oli 11.4 miljardia euroa.
www.yara.com