Kalmarin AutoRTG-järjestelmälle jalansijaa Euroopassa: uusi tilaus Belfast Container Terminalilta

CARGOTEC OYJ, LEHDISTÖTIEDOTE, 17. TAMMIKUUTA 2019, KLO 10

Cargoteciin kuuluva Kalmar on voittanut tarjouskilpailun AutoRTG-järjestelmän toimittamisesta Belfast Container Terminalille (BCT) Pohjois-Irlannissa. Järjestelmä kattaa kahdeksan automaattista mobiilipukkinosturia (automated rubber-tyred gantry cranes, AutoRTGs), Kalmarin TLS-laitehallintajärjestelmän (Terminal Logistic System) sekä uuden sukupolven etähallintapöydän. Tilaus on kirjattu Cargotecin viimeisen neljänneksen tilauskantaan, ja järjestelmän toimitus alkaa vuoden 2019 lopussa.

Belfastin satamassa sijaitseva ja sataman omistama Belfast Container Terminal (BCT) on Pohjois-Irlannin suurin konttisatama, joka toimii Irish Continental Groupin toimiluvalla. Belfastin satama on Pohjois-Irlannin pääsatama, joka käsittelee noin 70 prosenttia Pohjois-Irlannin meriliikenteestä ja 20 prosenttia koko Irlannin liikenteestä. Kalmarin AutoRTG-järjestelmä korvaa satamassa tällä hetkellä käytössä olevat manuaaliset kiskoilla liikkuvat pukkinosturit (rail-mounted gantry crane, RMG). Nosturit testataan etukäteen tehtaalla, ja ne toimitetaan BCT:lle kokonaan kasattuina.

BCT:lle toimitettavat nosturit kulkevat täysin automatisoituina konttipinojen välissä. Kalmar TLS-laitehallintajärjestelmä suunnittelee, reitittää ja toteuttaa terminaalin ohjausjärjestelmästä (Terminal Operating System, TOS) tulevat käskyt. Operaattori valvoo automaattisia nosturiliikkeitä tarkkaamosta käsin. Konttien lastaus rekkoihin on kauko-ohjattua, ja paikannusjärjestelmä varmistaa, että rekat ovat tarkasti linjassa nostureiden kanssa. Kalmar vastaa projektissa myös integraatiosta laitehallintajärjestelmän (TLS), toiminnanohjausjärjestelmän (TOS) ja muiden olennaisten järjestelmien välillä.

Trevor Anderson, Operation's Director, Belfastin satama: "Kalmarin AutoRTG -järjestelmä tuo merkittäviä hyötyjä maksimoimalla toimintamme turvallisuuden ja tehokkuuden. Kalmarin kokemus monimutkaisten satama-automaatioprojektien toimittamisesta sekä heidän osaamisensa automaattisista mobiilipukkinostureista vakuutti meidät. Heidän tekninen ratkaisunsa sopii täydellisesti terminaalin tarpeisiin."

Ilkka Annala, johtaja, Intelligent Crane Solutions, Kalmar: "Kalmarin AutoRTG-järjestelmä tehostaa kaikenkokoisten terminaalien päivittäistä toimintaa, parantaa työympäristön turvallisuutta ja lisää toimintojen ennustettavuutta. Olemme jo vuosikausia tukeneet BCT:tä huoltopalveluissa ja on ilo, että he valitsivat Kalmarin kumppaniksi ryhtyessään automatisoimaan terminaaliaan."

Lisätietoja medialle

Ilkka Annala, johtaja, Intelligent Crane Solutions, Kalmar, puh. 040 553 4851

Maija Eklöf, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kalmar, puh. 020 777 4096, maija.eklof@kalmarglobal.com

Kalmar on osa Cargotecia. Cargotecin (Nasdaq Helsinki: kaupankäyntitunnus CGCBV) liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa, ja konserni työllistää yli 11 000 henkilöä. www.cargotec.com