Home icon Kalmar etusivu / News & Insights / Artikkelit / 0709_Kalmar One now available as standalone software solution
Share: KALMAR.HE40.10
Nyt saatavana erillisenä ohjelmistoratkaisuna

Nyt saatavana erillisenä ohjelmistoratkaisuna

Kalmar One on avoin, valmistajariippumaton automaatiojärjestelmä kaikkia automatisoituja terminaalitoimintoja varten. Kalmar One on saumattomasti TOS:n, automaattisten laitteiden ja muiden järjestelmien välillä toimiva joustava alusta konttien liikkeiden integrointiin, valvontaan ja optimointiin automatisoiduissa toiminnoissa.

”Kalmar One varmistaa, että asiat tapahtuvat oikeassa järjestyksessä ja oikeaan aikaan, minimoi tyhjänä ajamisen matkat ja antaa terminaalioperaattoreille mahdollisuuden tehdä enemmän pienemmällä automatisoidulla kalustolla”, sanoo Kalmarin tuotehallintajohtaja Timo Alho. ”Tämä lisää operatiivista tehokkuutta ja alentaa samalla kustannuksia ja se tarjoaa hyväksi todetun, skaalautuvan ja joustavan järjestelmän koko terminaalitoiminnan optimointiin.”

Yksi ratkaisu, mikä tahansa kone

Kalmar One on ollut saatavilla jo useiden vuosien ajan osana Kalmarin terminaalien automaatiotoimituksia, mutta nyt ratkaisu on ensimmäistä kertaa saatavilla myös itsenäisenä ohjelmistotuotteena. Ratkaisuna Kalmar One on ainutlaatuinen, sillä se pystyy ohjaamaan kaikkia terminaalin automatisoituja laitteita laitteiston tyypistä ja valmistajasta riippumatta.

”Itsenäisen saatavuuden ohella tärkein asia, josta ilmoitamme, on se, että Kalmar One on nyt täysin laiteriippumaton”, Timo Alho sanoo. ”Järjestelmä voi toimia Kalmarin tuotteiden lisäksi minkä tahansa toimittajan automatisoidun laitteiston kanssa”. Yksinkertaisesti sanottuna voit automatisoida minkä tahansa koneen missä tahansa terminaalissa ja Kalmar One voi olla ratkaisu sen hallintaan."

”Mahdollisuus hankkia automatisoituja laitteita erillään laite-agnostisesta ohjelmisto- ja automaatiojärjestelmästä tukee myös pyrkimystämme kohti automaatio palveluna - tuotteita”, lisää Tomi Tuulkari, Kalmarin automaation tuotehallintajohtaja. ”Asiakkaamme ovat pyytäneet erilaista liiketoimintamallia, joka sovittaisi paremmin yhteen automaatiotoimittajan ja terminaalioperaattorin tavoitteet ja näemme Automaatio palveluna -tuotteet seuraavana askeleena auttaessamme terminaaleja realisoimaan automatisoitujen toimintojensa täyden arvon.”

Kalmarin äskettäin käyttöön ottama Automaatio palveluna -malli on tilauspohjainen tuote, joka on suunniteltu automaation onnistuneeseen ja tehokkaaseen käyttöönottoon merikonttiterminaaleissa ja intermodaaliterminaaleissa. Palvelumalli mahdollistaa automaatiojärjestelmien yhteissuunnittelun ja integraatiotestauksen hyvissä ajoin ennen käyttöönottopäivää, jotta toiminnallisuudessa tai toiminnallisissa vaatimuksissa mahdollisesti olevat puutteet voidaan havaita ja varmistaa, että automatisoitu terminaali on suorituskykyinen heti ensimmäisestä päivästä lähtien.

Yksinkertaisesti sanottuna voit automatisoida minkä tahansa koneen missä tahansa terminaalissa ja Kalmar One voi olla ratkaisu sen hallintaan..

Optimoi kokonaisuus, älä osia

Terminaalin automaatioratkaisun menestyksekkään käyttöönoton avaintekijä on automaatiojärjestelmän optimointi koko terminaalin toimintaa varten. ”Toisin sanoen ei haluta ratkaisua, jossa nostureita ohjataan nosturiautomaatiojärjestelmällä, konttilukkeja konttilukkivalmistajan ohjelmistolla ja niin edelleen”, Timo Alho sanoo. ”Ilman yhtenäistä integroitua järjestelmää ei ole mahdollista optimoida kaikkia komponentteja terminaalin todellisiin suorituskykytavoitteisiin.”

Kalmar One on ihanteellinen ratkaisu terminaalioperaattoreille jotka haluavat laajentaa ja kehittää nykyisiä terminaalitoimintojaan, sillä sen avulla voidaan automatisoida minkä tahansa merkkisiä laitteita. Lisämahdollisuutena on se että ratkaisu antaa suurille terminaalioperaattoreille mahdollisuuden standardoida automaationsa useissa terminaaleissa kunkin toimipaikan toimintamallista riippumatta.

”Yhden yhtenäisen, standardoidun automaatioalustan avulla on helpompi ottaa automaatio käyttöön yksittäisissä toimipisteissä, mutta myös hallinnoida sisäistä teknistä tukea ja muita vastaavia toimintoja koko yrityksessä”, Alho sanoo. ”Lisäksi yhteinen integroitu alusta helpottaa jokaisesta automaatioprojektista oppimista ja onnistuneiden ratkaisujen uudelleenkäyttöä seuraavassa projektissa sen sijaan, että pyörää keksittäisiin jokaista tapausta varten uudelleen.”

Toisin sanoen et halua ratkaisua, jossa nostureita ohjataan nosturiautomaatiojärjestelmällä, konttilukkeja käytetään konttilukkivalmistajan ohjelmistolla jne.

Todistettu megaterminaaleissa

Kalmar Onen uusimmassa versiossa skaalautuvuutta on kehitetty merkittävästi, ja ratkaisua käytetään jo automatisoitujen konekantojen luotettavaan ja tehokkaaseen ohjaukseen joissakin maailman suurimmista automatisoiduista terminaaleista.

”Olemme panostaneet paljon sen varmistamiseen, että Kalmar One pystyy skaalautumaan megaterminaalitoiminnan edellyttämiin toimintavolyymiin”, Timo Alho sanoo. ”Esimerkkinä mainittakoon, että asiakkaamme APM Terminals Pier 400 Los Angelesissa on käyttänyt Kalmar Onea hallinnoidakseen lähes 140 Kalmar AutoStrad™:n konekantaa, mukaan lukien toiminnallisuudet, kuten aikataulutus, lähettäminen ja reititys.”

Kalmar One -ohjelmiston käyttöliittymä on myös päivitetty ja lisäksi on otettu käyttöön kehittyneempi ja käyttäjäystävällisempi analytiikka. ”Tavoitteena on ollut antaa käyttäjälle korkean tason käsitys siitä miten terminaali toimii, sen sijaan että hän joutuisi valvomaan yksittäisiä konttisiirtoja”, Tomi Tuulkari sanoo. Viime kädessä tavoitteena on tarjota käyttökelpoisia tietoja, jotka mahdollistavat tehokkuuden ja tuottavuuden jatkuvan parantamisen koko terminaalissa."

Tukeakseen terminaalien sähköistämisen kasvavaa kysyntää Kalmar One sisältää nyt myös täydellisen valikoiman toimintoja, joilla voidaan hallita minkä tahansa tyyppisten tai merkkisten akkukäyttöisten laitteiden latausta. Kalmar Onen aikataulutus- ja lähetystoiminnoilla voidaan valita paras aika akkujen lataamiselle, optimoida latausasemien käyttö ja varmistaa, että käytössä on aina riittävä määrä koneita.

Emuloimalla menestykseen

Paikan päällä tapahtuvan reaaliaikaisen automaation hallinnan lisäksi Kalmar Onea voidaan käyttää digitaalisessa kaksoisympäristössä terminaalitoimintojen yksityiskohtaiseen ja erittäin tarkkaan emulointiin. Näin terminaalioperaattorit voivat suunnitella ja konfiguroida terminaali- ja laitekantansa etukäteen ja testata ratkaisua kattavasti varsinaisen automaatiojärjestelmän ohjelmistolla hyvissä ajoin ennen laitteiston käyttöönottoa.

”Terminaali-automaatioprojekteista saamamme laajan kokemuksen perusteella yleinen haaste on se, että laitteisto ja ohjelmisto etenevät usein hyvin erilaisilla kehitysaikatauluilla”, Tomi Tuulkari sanoo. ”Sen sijaan, että määriteltäisiin laitteistokanta ja tilattaisiin sitten ohjelmistoratkaisu sen automatisoimiseksi, olisi ihanteellista suunnitella koko terminaalin toiminta automaatio mielessä ja määritellä sitten layout ja laitteisto sen mukaisesti”. Emulointi ja testaus digitaalisilla kaksosilla on ratkaisevan tärkeää tässä prosessissa, ja Kalmar One on suunniteltu tarjoamaan terminaalioperaattoreille integroitu alusta, joka tukee heitä ensimmäisistä suunnitteluvaiheista aina jatkuvaan päivittäiseen toimintaan asti."

Uusimmissa Kalmarin työstämissä terminaalien automaatiotapauksissa digitaalinen kaksosympäristö on rakennettu jo terminaalin suunnitteluvaiheessa. Tätä digitaalista kaksosta on käytetty emulointitestiskenaarioiden toteuttamiseen erilaisilla kokoonpanoilla sen varmistamiseksi, että oikeanlaiset laitteet valitaan ja layout suunnitellaan siten, että automaatioratkaisu voi täyttää terminaalioperaattorin tavoitteet.

”Ainoa tapa ymmärtää miten automaatio-ohjelmisto toimii monimutkaisissa toimintaskenaarioissa, on ajaa nämä skenaariot oikealla ohjelmistolla ja validoida tulokset”, Timo Alho sanoo. "Yksinkertaistetut terminaalisimulointiohjelmistot eivät koskaan anna yhtä laadukkaita tuloksia kuin todellinen digitaalinen kaksonen. Siksi suosittelemme näiden työkalujen hyödyntämistä jo suunnitteluvaiheessa, ennen kuin terminaalisuunnittelu on viimeistelty."

Ainoa tapa ymmärtää, miten automaatio-ohjelmisto toimii monimutkaisissa toiminnallisissa skenaarioissa, on ajaa nämä skenaariot todellisella ohjelmistolla ja validoida tulokset.

Related articles

All articles

Further reading

Subscribe and receive updates in your email

Tilaa julkaisujamme