Freeportin uudelleenrakennus Grand Bahamalla

Me olemme haltioissamme siitä, miten ammattimaisesti tiimi vastasi haasteeseen. Olosuhteet olivat äärimmäisen vaikeat, mutta Kalmar osoitti jälleen kerran ainutlaatuiset kykynsä tämäntyyppisissä erityisen haastavissa projekteissa. Charles Stewart, Freeportin suunnittelupäällikkö
Äkkiä noussut ankara myrsky aiheutti suuren määrän henkilövahinkoja ja kolmen työntekijän traagisen kuoleman. Myrskytuulet riepottelivat Freeportin valtavia satamanostureita ympäriinsä kuin tulitikkuja, ja myrskyn runtelema satama oli kuin pommituksen jäljiltä.
Freeportin sataman tekninen päällikkö Charles Stewart ja Hutchinson Groupin nosturipäällikkö Mike Murray tiesivät heti, kenelle soittaa. Stewart kommentoi: "Me tiesimme, että Cargotec Services on niitä harvoja organisaatioita, jotka pystyvät käsittelemään tällaista tuhoa ja joilla on nopeasti saatavilla hätätilanteessa tarvittavaa osaamista ja resursseja."
He ottivat välittömästi yhteyttä Cargotecin nosturi- ja sähköpalvelujen alueellisesta toiminnasta vastaavaan johtajaan Ed Johnstoniin, joka hyppäsi seuraavaan lentokoneeseen ja oli seuraavana aamuna kymmeneltä paikalla arvioimassa vahinkoja.
Viisi päivää myöhemmin Johnston oli kollegoineen suorittanut alustavan arvioinnin ja koonnut ryhmän käynnistämään korjaustyöt ja palauttamaan alueen toimintakuntoon. Kahden päivän kuluttua satamassa siirreltiin taas kontteja, joskin vain puolella teholla normaalikapasiteettiin verrattuna ja ainoastaan toiselta laiturilta.
Noin kaksi viikkoa myrskyn jälkeen Cargotecin huoltopalveluiden projektipäällikkö Matt Mumley tiimeineen alkoi korjata Freeportin satamanostureita tavoitteenaan palauttaa yksi nosturi käyttöön joka kuukausi. Kaikki avaimet käteen -periaatteella tehdyt korjaukset valmistuivat huhtikuuhun 2011 mennessä.